Varför MammaTräning?

03.01.2018

Har du precis som de allra flesta mammor fått råd om att träna knipövningar under och efter graviditeten? Fick du kanske ett papper från MVC/BVC om lämpliga övningar att utföra efter förlossningen? 

Ärligt, gjorde du dem? 

Varför gjorde du dem inte? 

Kändes det obekvämt? Ovant? Var det oinspirerande? Tråkigt? Var du osäker på om du utförde dem rätt? Tyckte du att du inte hade tid? 

Övningen ovan heter Sit down och är en av de tyngre övningarna i din mammamage-träning tillbaka till en stark core och bäckenbotten. 

Jag tränade min inre magmuskulatur och bäckenbotten minst 4 gånger i veckan både under och efter graviditeten. För mig fanns det inga ursäkter eller hinder som kunde stoppa min rehab från svag bäckenbotten och magmuskler. Hade jag inte gett mig själv tiden att öva upp dessa muskler igen hade jag inte kunnat träna crossfit igen utan att få:

- Ryggont

- Kissa på mig (även liiite lite i trosan ibland ska inte behöva ske, tex vid nysning eller hoppa studsmatta)

- Inte orka bära runt på min 11-månaders flera timmar om dagen

- Löpträna (Otrolig påfrestning för bäckenbotten och core)

- Hålla balansen när jag står på ett ben (klassiskt när vi drar på oss sockarna på morgonen)

- Ont vid sex


Det finns otroligt fler många orsaker som kan motivera dig till att faktiskt ta dig tiden. 10 minuter om dagen. Mer tid behöver du inte lägga. Mycket bättre med lite och regelbundet än 1h 1 gång i veckan. 


(OBS! Om du upplever ett eller flera av dessa symptom och har tagit hjälp av en mammamage-tränare/barnmorska/annan kunnig person och tränat bäckenbotten/core regelbundet i 3-4 månader - uppsökt läkare som är specialist inom området. Några behöver operation för att bli helt återställda.)

Vi erbjuder både privat mamma-träning samt träning i liten grupp (max 6st deltagare - allt för att Du som mamma ska få ut så mycket som möjligt av träningen. Stora mammagrupper är vanligt, allt mellan 15-20 personer men då hinner tränare aldrig med alla varje pass. Det resulterar ofta i att du lär in fel teknik i olika övningar vilket kan skada med än vad det gör nytta.)


Nu hoppas jag att du fått en djupare förståelse i varför det är så viktigt med mammaträning. Du blir inte svettig och det kan tyckas "onödigt" men det är en investering för en stark och frisk kropp resten av livet!


Kram på er alla!

/Jennie Jensen