Här ska inte nollställas!

04.08.2018

"Åh det ska bli så skönt att återgå till vardagen efter semestern. På måndag ska jag nollställa min kost, äta lite kolhydrater och massa kyckling och kvarg. Cykla till jobbet varje dag, gymma 4 gånger i veckan och alltid stå upp vid skrivbordet på jobbet."

Känner du igen dig? Vilka har inte sagt liknade efter semesterns lata dagar med glass, rosévin, räkmackor och sena kvällar med chips, jordnötter och godis?! Vi har haft fantastiska dagar med familj och vänner, sol och bad! Men kanske lite för mycket av det goda i kaloriväg och för lite träning eller vardagsrörelse. Du känner dig svullen och byxorna är svåra att knäppa... 

Låt mig då säga en sak: Du behöver inte nollställa någonting! Du behöver inte börja med alla dessa saker. Du kommer inte att hålla alla dessa löften du ger till dig själv. I november kommer du redan glömt bort dem. 

Låt mig säga vad du bör göra istället: Börja med EN sak. Välj en sak. Till exempel välj att cykla till jobbet. Om du i oktober fortfarande cyklar och känner att det är i rutin. Ta då tag i din kost. Anlita diplomerad kostrådgivare eller någon du känner att du litar på och som kan sin sak, läs inte på nätet eller tidningar om de senaste diettrenderna. När du känner att du har det i rutin efter 2-3 månader. Börja då att besöka ett gym regelbundet (eller annan träningsform du är sugen på!)

Det tar tid att skapa rutiner. Och det är rutin på vår hälsa vi vill ha. Inget tvång, inga måsten, inga krav, inga trender! För ska din hälsa vara välmående och hålla livet ut - låt oss då vara smarta och snälla med oss själva samtidigt som det ger oss resultat och glädje. 

Vi ska må bra i en positiv förändring. 


Med detta skrivet. Jag önskar just dig som läser detta en fantastisk start på höstterminen 2018! Låt oss börja samt fortsätta gå mot ett friskare och hälsosammare liv där rutiner är nyckeln till glädjen i hälsa och välmående! 

/ Jennie Jensen