Kundfråga - PT:n svarar!

22.11.2018

(För ett tag sedan började vi få in frågor gällande träning och hälsa, vi tänkte därför nu starta med blogginlägg där vi svarar på vissa utav dem och på så sätt kan även du som läser också lära dig lite mer, bra va? Nu kör vi!)


Hej!

Jag hade som mål att 2018 springa stockholms halvmarathon. Jag gick i mål på tiden 1:51 vilket jag är riktigt nöjd med. Nu efter loppet så kände jag att jag var värd att slappna av, problemet är att den känslan suttit kvar sen dess. Nu har familjen kommit överens om att fjällvandra under våren. Jag har bibehållit löpningen någorlunda... hur kan jag nu bygga vidare på den grunden? Behöver jag lägga till något i träningen utöver löpning och den styrketräning jag gör vid spåret?

Mvh Magnus


Hej Magnus,

Stort grattis och bra jobbat med halvmaran! Löpning är riktigt roligt och jag själv har dragit mig runt stockholms marathon till en inte allt för dålig tid på 3:39. Sedan dess har jag dock inte sprungit längre än en mil och det var 2013 som jag gick i mål.

 Över fem år i armén som rekryt, soldat, kadett och officer så var det framförallt en sak jag tog med mig gällande träning och fysisk status.

Du blir bra på det du tränar

Att vara duktig på en sak genererar ofta att du blir bra på andra, liknande saker. Men den reglen gäller endast upp till en viss nivå. I ditt exempel så kommer du gynnas av löpningen när du fjällvandrar men att gå med packning i kuperad terräng är en annan påfrästning än en monoton löpning på platt mark. Lasta en ryggsäck med en hög med tidningar och testa gå i skogen bredvid spåret du springer i, så märker du snabbt att det ställer andra krav på både leder och muskler.

Att hitta likanande övningar och använda de som komplementerande träning kan visa sig vara mer effektivt än den huvudsakliga träningen. Det kan vara den träningen som får dig att ta nästa kliv mot ditt mål. Variation är kungen! Det ska ingå i alla träningsupplägg.

Motivation går att dela upp i två delar:

Inre motivation är det du själv styr över, Detta handlar om vanor och känslan av att göra något för din egen skull. Motivationen du får när du ser egna resultat eller känner skillnad. Denna typ av motivation kan endast du generera.

Yttre motivation är när du får extern hjälp. Någon som uppmuntrar dig att träna, belöning i någon form, här ska din tränare bidra. Inte med kakor efter varje avslutat pass eller genom att hålla en godispåse som du får plocka av under passet utan med beröm, uppmuntran och hjälpa dig se dina resultat.

Kunskap är makt. Ju mer kunskap du har om dig själv, desto lättare vet du hur du ska trigga dig själv!


Bästa hälsningar, 

Erik Jensen