Förkyld igen?

19.11.2018

Förkylningstider. Hela hösten. Vinterkräksjukan kring jul/nyår. Dunderförkylningar i februari-mars igen. 

Det är inte lätt under småbarnsåren! Tur att vi fortfarande kan röra på oss under vissa typer av sjukdomar. Träningen behöver inte alltid bli lidande... 

Förkylning: 

Genomskinligt snor? Då bör du kunna träna. Men håll koll på ditt allmänna tillstånd. Du ska må bra under passet.

Passar: Simning, promenader, styrketräning, mammamage-träning, lättare löpning etc. 

Undvik: För hög puls och om du plötsligt mår sämre, då är det dags att backa. 


Färgat snor? Lättare promenader, vila, vatten, låt ditt allmänna tillstånd styra. Förmodligen kämpar ditt immunstystem för fullt med att bekämpa onda bakterier. Ta det lungt!

Passar: Stretch, teknikträning, mammamage-träning, lättare promenader. Dvs. lättsamma rörelser/aktiviteter men mycket hänsyn till vatten, vila och återhämtning. Här ska du vara försiktig men du behöver inte ligga raklång och glo i taket. 

Undvik: Allt som ger dig snabba hjärtslag/hög puls, du blir yr och trött. Lyssna på kroppen. 


Feber: ALDRIG träna. 


Halsont: ALDRIG träna. 


Vinterkräksjuka: STANNA HEMMA i minst 48h, EFTER att du kräktes sista gången. När du kan äta och dricka normalt igen och känner dig stark så kan du börja träna försiktigt. Men stressa inte kroppen du du senaste dygnen tappat mycket vätska och näring. Börja med promenader, teknik och öka mer och mer. 


Må ni slippa långdragna förkylningar och vinterkräksjuka i era familjer!

Allt gott och friskhet till er <3 

/To Live 


PS. Kom ihåg att detta är allmänna råd. Kontakta och lyssna alltid till din läkares rekommendationer. Sjukvården kan sjukdomar bäst :)