Ett friskare 2019 - vad innebär det?

07.01.2019

Det har väl inte undkommit någon att vi har tidningar och nyhetsflöden fulla med löften om ett friskare liv 2019? 

Tidigare år var det otroligt vanligt med nyårslöften om att sluta äta socker eller kolhydrater under nästkommande år, att börja träna 5/ggr veckan eller att köpa gym-kort och sluta dricka alkohol varje helg. 

Nu är det inte lika populärt. Förmodligen för att folk börjar inse att må bra och att vara hälsosam inte är förknippat med extremism eller utseende. Men ändå är folk vilsna. Vilsna i sig själva. 

Några saker du BÖR ställa dig själv innan du börjar med olika metoder/dieter/träningsscheman: 

- VEM är jag? 

- VAD vill jag? 

- VAD vill jag med min träning? 

- VAD gillar jag att äta vs vad gillar jag EJ att äta? 

- HUR ser min vardag ut nu? 

- Vad KRÄVS det av MIG för att jag ska komma dit jag vill? 

- HUR kommer det få mig att må? 

Sista men det viktigare: 

- VARFÖR?

Varför ska du äta så? Varför ska du träna så? Varför ska du göra en förändring? Vart kommer det att leda? 

Var noga med att dina förändringar ska vara LIVSSTILSFÖRÄNDRANDE. Dvs. de ska vara mål som gör att när du nått dem så "går du sedan inte tillbaka till det gamla" utan du stannar där i målet. Du lever kvar i ditt resultat. Sedan kan man absolut göra upp en plan med en välutbildad coach där ni jobbar mot olika saker i olika perioder för att nå ett stort mål - men det är något helt annat. Det här jag skriver om är för dig som privatperson, du som inte vet så mycket om kost. Kanske har du jojo-bantat eller jojo-tränat hela ditt liv? Du hittar inte riktigt flowet och tröttnar. Du tar nya omtag flera gånger per år.... Då behöver du ställa dig dessa frågor. Utvärdera. Granska dig själv. Det är inte farligt, det kan vara läskigt, men det är så värt det efteråt. När du har gjort det då kan du på ett genuint och älskvärt sätt jobba med dig själv och din hälsa för att du gör det med omsorg för dig själv <3 

VARFÖR göra en förändring nu som du inte kommer att hålla resten av livet? 

Satsa på de bestående förändringarna! Träna regelbundet 1-2 gånger i veckan under ett helt år. Lär dig om kost, uteslut inget men håll vissa saker begränsat. Tex efterrätt/godis 1 ggr/veckan en liten skål lördagkväll. Börja med att gå mer i vardagen. Drick mer vatten! (Så många som är uttorkade!) Läs roliga böcker. Jobba med din självbild och självförtroende. Umgås mer med vänner <3 


/To Live