1a advent 2019

01.12.2019

Vänner! Det är redan 1a advent. Vart springer tiden iväg kan man undra... Det enkla svaret är framåt. Oavsett om vi vill det eller inte så kommer tiden aldrig att stanna. Jordens klocka tickar alltid, så länge vi människor finns och kanske även efter - för vem vet egentligen hur allt kommer sluta? 


Men nu ska vi inte tänka mer på det, utan det räcker med några veckor framåt! 

Idag var det som sagt det officiella startskottet för julen. Julen som vi firar i minne för Jesu födelse, tomtens julklappsutdelning, Lucia som sprider värme och ljus i en mörk och kall tid. Med allt detta tillkommer det förutom kärlek, glada sånger och julklappar massor utav julmat! Och förmodligen har många av er redan tjuvstartat med både pepparkakor, lussekatter, glögg, julskinka etc. Det är fantastiskt! Minnen skapas starkt genom lukt och julmaten doftar fantastiskt och får oss ofta att slungas tillbaka i minnet från barndomen. 

Men hur förhåller vi oss till all mat kring jul om vi är på en viktresa? En hälsoresa? Eller kanske har vi behövt ändra kosten pga sjukdom? 

Här kommer lite punkter som ni kan checka av som kan hjälpa er att både njuta men samtidigt hålla igen lite, dvs skapa en hälsosam balans: 

1. Låt lördagar och söndagar vara fria!

Ofta är det på helgen som vi blir bjuden på extra god mat hos vänner, vi far på julmarknader, vi slappnar av och vad vore väl julen om vi inte kunde få dricka lite glögg utomhus en krispig vinterdag?

2. Träna som vanligt, håll dig till ditt träningsschema / dina träningsrutiner

Det är både bra för matsmältningen, din energi (du blir pigg av att träna!) och ditt humör om du håller igång träningen trotts juletid. Dessutom eftersom du förbrukar lite mer kcal än utan träning så behöver du inte tänka lika mycket på den där glöggen och pepparkakan ute på marknaden.  

3. Tacka nej till måndag - fredag

Ja du läste rätt, du får tacka nej när du får julgodis uppstucken under näsan på arbetet, eller när du går förbi smakproverna inne på ica-butiken. Håll dig till att njuta av allt det goda under helgerna. Låt vardagarna flyta på som du redan gör. Ät frukost, lunch, mellis, middag och ev. ett snålare kvällsmål om det behövs. Drick vatten under dagen, stå mycket och se till att få frisk luft under arbetsdagen! 

4. Följa dessa 3 punkter ovan 



.....Du behöver inte göra mer! Det är inte krångligt. Men vi vill gärna krångla till det för då har vi något att skylla på sen! Människan i ett nötskal... 

Dessutom, va gör väl det om du går ner eller upp 1,2kg under december? Det gör ingenting! Frågan är hur du lever resterande 11 månader om året? Det är oftast där som skon klämmer när det kommer till vår hälsa. Och om det är så att du känner ångest kring hur mycket kcal du gör av med eller förbrukar, kanske är det just det som är ett problem? Kanske behöver du lära dig att släppa kontrollen? ... 



Vi önskar er en fantastisk härlig december! Ät, träna, njut och uppskatta dem och det som verkligen betyder något <3 


PS!

Vi tar fortfarande emot Mamma-PT i hemmamiljö. Från och med mars kommer vi att finnas tillgängliga i en studio igen. 

Maila till: jennie@tolive.se  för frågor gällande din träning, dina förutsättningar och vad du vill ha hjälp med <3 Alla är vi olika! 


/ Jennie Jensen, To Live